4 januari 2022

 




Gott Nytt 2022!

Måste vara Sk-22ans år i år!

Jag borde kanske presentera mig, då jag fått äran att vara ordförande i 22 klubben, sedan årsmötet 21 november -21. Tack årsmötet för förtroendet! Carl Svedberg är namnet!





Tidigare ägt rustat o seglat mahogny 22an Springtime Swe-320 Becker -55. Nu A22 ägare till Vitamin-C, SWE 377, som jag ritat och byggt om, inför Skärgårdskryssare Pokalen jubileumsåret, 2008. Det var en Safir men med lite tittande på ritningen innan köpet förstod jag att hon skulle kunna gå att få in mätpunkterna från regeln, på både längd o tvärmått om jag lättade henne & byggde om rodret till helt lateralplan! El hyveln gick varm ett tag för att hyvla bort 350 kg bly från original kölen. Samtidigt förlängdes hon 45cm i häcken och fick mer klassiska linjer som förväntas av just skärgårdskryssare som båt typ. Förtriangeln flyttades in på fördäck & infästningen på masten sänktes. Bommen kortades & sittbrunnen flyttades fram. Hon byggdes för att hitta ett nytt register i lättare vindar än tidigare stora o långa konstruktioner. Flera äldre mindre A22 skärgårdskryssare kan ju ”bleke skena” Men efter de 4-SM som hon deltagit på, så har hon alltid fått vika sig när det gäller medelvinden som faktiskt varit högre än båten varit ritad för. Därmed lite vek för att kunna möta upp 2 meter längre båtar med större rätande moment. Hon har rätt tunna ändskepp och har smal medelbredd samt liten vikt stabilitet i kölen, för att flyta rätt i vattnet. På kvällskappseglingar i lätt vind har hon ofta kunnat briljera stort och varit framgångsrik i många år.

Japp jag och mitt deltagande team hade behövt träna mer tillsammans också. Men då hoppade jag på som fördäcksgast och seglat senare Pokalen-åren på Cassandra Swe241, med ägare Richard J & med taktiker Sven H, 5st Pokalen år? Mycket nyttig erfarenhet!

Befintliga båtar har olika vindregister både som konstruktionsmässigt, men också hur de seglas, i olika vind o våg förhållanden. En charm med klassen. Många ritningar har gjorts genom åren av kända konstruktörer, vilket inspirerat mig att göra så också. 1995 skaffade jag regelboken av Skärgårdskryssarförbundet, efter besöket i veteranbåtsmötet i Vaxholm och då började rita mer seriöst. Sedan 2001 har jag jobbat med modellbåtar och dragprover för att få en uppfattning om vad som gör en snabb A22a snabb inom regeln. Jag har ritat ett 20 tal konstruktioner och byggt 13 modellbåtar som deltagit i dragprover i olika farter och lutningar. Än är jag inte helt färdig...

Men är nu så klar med vad jag vill ha, så dags att bygga ny båt som också skrivits om i våran klubb tidning. Jag är klar med mallställ för spanten och nytt stort båtbyggarhus på tomten i Björnlunda. Byggbädd och lite verkstads inredning ska in, sedan blir det bättre bygg fart av båten. Annan plast produktion i glas & kolfiber kommer också att ske i verksamheten framöver. Jag förvaltar och äger formar till Reimers A22 typ Ida/Idun 1983, samt 30a form som kan bygga vass 22a i, Becker 1988. Jo kan nog fixa ett nybygge om någon är intresserad och beställer!

Så vad sätter man för rubrik på mig? Fastighetsutvecklare, konstruktör, designer, lärare och byggare är väll titlar som står på visit kortet idag, med tillägget egenföretagare med 5 verksamhets grenar.

  • Vad är det då som gör att jag hoppat på denna utmanande roll i 22 styrelsen?


  • En måttlig aktivitet och 2 inställda SM, pga pandemin, samt en avgående, driftig ordförande Lars Nordlund. Samt att jag suttit i valberedningen i ett 10 tal år för 22 klubben ger klass kännedom.


  • Jag vill få igång sociala, och trevliga träffar i 22 klubben, på vattnet och på sidan om. Med eller utan båt, mentorskap har nämnts.


  • Få igång våra SM och Pokalen seglingarna igen, andra klasser har kunnat köra, och det ska vi också kunna göra! Det är är ju ändå navet i vad 22 klassen är idag, vass kappseglingsklass! Så vi hoppas nu att vi kan med tanke på Pandemin, som härjat med vår SM arrangör nu 2 år i rad… En plan B kan vara bra att ha!


  • Fortsätta stärka vår internationella deltagande och utbyte i klassen främst via WorldCup och kanske andra europeiska aktiviteter. Fler o fler av oss kan ju traila båten numera till kontinentens tävlingar, vilket har uppskattats mycket av de som deltagit tidigare år.


  • Att få seglingsklara båtar att träffas oftare under året. Få igång Fleet seglingar i klubbar där vi har några båtar igång på någorlunda nära lägen till varandra! Byt gärna vår eller sommarhamn för att kunna segla o ha kul med andra trevliga A22 seglare!


  • Uppmanar Dig att skriva om vad som händer med Din båt eller om Du är på jakt efter en egen 22a. så vi kan Hjälpa dig med behövliga kontakter!


  • Stödja o stötta nybyggnation i alla faser så det kan byggas fler båtar. Utbyta erfarenheter och genomföra bygg symposier för intresserade.


  • Stödja o stötta renoveringar av befintliga båtar så de överensstämmer med regeln.


  • Aldrig någonsin har det varit så enkelt och billigt att få tag i en vass båt i klassen som nu!


  • Ta hand om nyfikna & våra båt grannar på båtklubben! Försök få med någon intreserad seglare från Din klubb! Någon gång per år när det passar Dig! Vi vet att en sk22 får många o långa blickar var än de dyker upp! Kvällskappsegling eller annan kappsegling är en fin introduktion av vår klass, som gast eller rorsman!

Vi är en mycket unik konstruktionsklass, Svensk seglar historias hetaste, om jag får säga det själv (R-båtar, 2.4 or och 5.5 får ursäkta).

Fortfarande utvecklas klassen, i stort en båt per år byggs sedan 2000-talet inleddes! Där till många o stora seriösa renoveringar av de många fina träbåtarna. Det är en stor styrka för 22 klassen i synnerhet och Skärgårdskryssarregeln i moderförbundet SSKF.

Alla gillar vi 22an för dess prestanda, grundgående och långa överhängen i fören för semestern i skärgården, samt nybörjare som rutinerade som gillar kappsegling! Båtbyggare, träbåts entusiaster, konstruktörer, duktiga amatör besättningar och halvproffs till helproffs får man möta i klassen sedan regelns födelse 1908 till idag 2022!

Då förstår Ni nog ungefär vem jag är & vad jag står för. Mer finns att berätta och jag gör det gärna när vi ses eller hörs! Glöm inte att i en förening är allas berättelser och handlingar viktiga att dela och bjuda på, för att hitta fler själs fränder i klassen!

Gör det här på hemsidan och på Facebook gruppen ”Skärgårdskryssarpokalen” det är viktigt att Du ses och syns!

                                                                   Foto Per Hultberg

Med hopp om ett fantastiskt 2022, välkomnar jag Dig till dialog och gemensam handling & mycket nöjjen! Vi ska göra vår klass till den vassaste, trevligaste och roligaste stället man kan uppleva på en segelbåt, att segla en äkta Sk 22a och vara medlem i vår klass klubb!

Väl mött SK 22 vänner! Ordförande/Carl Svedberg

Mobil 070 733 68 84, c.svedberg@gmail.com