20 februari 2019

Lördagen den 16 mars på Nya Djurgårdsvarvet kl 13:00

Sedvanlig årsmötesagenda.
Tillfälle att beskåda följande A22: Nya Norlinbygget, Royne, Tack Harry, Lalla,
22-klubben bjuder på Kaffe med dopp.

Motion från 22-klubbens styrelse gällande Beauty Class i X-pokalen.
En av erfarenheterna från sommarens stora regatta för 22:or i Alingsås är att vi ska fortsätta med den .s.k. Beauty Class i samma start som X-pokalen för att locka med så många 22:or som möjligt.  Tanken är att alla 22:or som inte  har mätbrev och även 20-årsbåtar ska kunna delta. Det enda kravet är att segelytan skall mäta in.

Skärgårdskryssareppokalen 2019.
  Datum bestämt till sista veckan i juli 24-27/7 enligt 22-klubbens önskemål från höstmötet 2018.

Skärgårdskryssarepokalen 2020
  Klart även med X-pokalen 2020 som seglas i Nynäshamn vecka 33 tillsammans med Sk30:ornas Europa Cup och 100-års regattan som blev en stor succe i Mariefred i somras. Det kan nästan bli en upprepning av Nynäshamns Jubileumsregattan 2012.

World Cup Sk22 2020
   Tyska 22-klubbens medlemmar kommer att rösta om var World Cup för Sk22 ska seglas 2020. Jag har fått info att det står mellan Kiel, Berlin, Flensburg.

A22 S291 Tack Harry

Nu när känslorna för sommarens storartade 22-a evenemang i Alingsås börjat lägga sig och mina två A22 Refuge 349 och Dezir 247 hittat nya ägare.  Refuge bliv kvar i Sverige men Dezir som Bobby och jag försökt sälja i 3 år fann till slut en köpare i Italien, Trieste. Jag trodde därmed att mitt engagemang i 22-klassen var över, men icke sa nicke.

I september fick jag ett mail från A22 291 Tack Harrys ägare om jag fortfarande var intresserad att ta hand om henne. Ägaren skulle komma upp till Stockholm sista helgen i september och vi bestämde att träffas i Kalhäll där båten låg i vattnet  men utan rigg. Jag gjorde en snabb besiktning och hon verkade tät men i något ruffigt skick. Jag har ingen möjlighet att ha henne kvar sa ägaren och hon måste vara borta från bryggan innan 6 oktober. Jag tvekade kanske 2-3 sekunder och påminde mig Wolfgang Schroeders ord från i somras ”Tack Harrry är en toppen 22:a med stor potential”.

Jag vill inte ha henne till skänks utan jag köper henne sa jag och kände efter i fickan om jag hade några mynt och hittade en tia. Du får 10kr för henne och vi skriver ett köpekontrakt. Sagt och gjort.
Några veckor senare tog jag en utombordsmotor med mig och lastade på masten, en trämast rätt så tung, för vidare färd till Göta SS på Långholmen, Hittade även en Safir rigg på Blocket i samma veva. Nu behövs bara lite bra segel också. Planen är att Tack Harry ska segla i skärgårdskryssare- pokalen i sommar.

Vid en senare kontakt med Mattias Malmros nämnde han att hans kollega på Nya Djugårdsvarvet, David Gammelgard  nog skulle vara intresserad att gå in som delägare. Perfekt, en ung entusiastisk, sympatisk kille som dessutom är båtsnickare. Klassen behöver nytillskott av yngre seglare. Kunde knappast bli bättre. David nämnde då att det finns en ledig plats på Nya Djurgårdsvarvet i vinter så vi bestämde att ta in henne  på verkstan som nu blivit  ett 22:a näste med Mattias nybygge och hans Royne, Tack Harry samt Magnus Adlerqreutz Lalla som står  i stora kall hallen bredvid Bacchant.

Lars Nordlund  Ordf 22-klubben

I skrivande stund står Tack Harry med renskrapade fribord och upphängd i ändskeppen med kölen fri för att återfå sin förlorade språng linje.   Foto: David Gammelgard